Mīlestības meklējumi televīzijā Print
Written by Administrator   
Tuesday, 26 June 2012 12:49
 

Guna PUISĀNE, tālr. 67886805

 

Realitātes šovi veiksmīgi ceļ televīzijas reitingus, tāpēc arī mūsu pašu telekompānijas sestdienas un svētdienas vakaros piedāvā skatīties nevis jaunākās mākslas filmas, bet gan kārtējo dziedāšanas, dejošanas vai citu talantu šovu. Taču šajā lauciņā ir ienākusi jauna tendence – iepazīšanās un precēšanās TV ēterā. Izrādās, šāda tipa pārraides ir populāras ne vien Latvijā, bet visā pasaulē.

 

Saimniekam vajag sievu

Šovasar TV3 vērojams jaunu raidījumu bums, un starp tiem divi, kas veltīti vientuļu siržu kopā savešanai – jūlijā sāksies Gandrīz ideāls randiņš, bet pirms tā ēterā nonācis šovs Saimnieks meklē sievu. Tajā desmit vīrieši, kam pieder savs stūrītis zemes Latvijas laukos, vēlas iepazīties ar sievieti, kura būtu gatava arī saimniekot viņa saimniecībā. Kā stāsta raidījuma producente Sandija Miezīte, pārraidei pieteikušies un pieteikti aptuveni simts vīriešu, un tagad desmit, kas parādīti televīzijā, gaida vēstules no sievietēm. Pašlaik atsūtīts vairāk nekā simts vēstuļu. Tas nozīmē, ka precēties gribētājas tiešām netrūkst. «Ja godīgi, tad man liekas, ka lielu lomu spēlē arī materiālā puse. Pēc viena īsa sižeta, kas tika parādīts televīzijā, ir ļoti grūti pateikt, kāds ir tas vīrietis. Turīgākie saimnieki saņem krietni vairāk vēstuļu, nekā pārējie, līdz ar to sievietes ir uzrunājis tas īpašums, kas viņam pieder. Lai gan – ja vīrietim ir liela saimniecība, tas nenozīmē, ka viņam nav spēcīga personība,» stāsta Sandija Miezīte.

Pēc pirmās raidījuma sērijas noskatīšanās, radās iespaids, ka daži dalībnieki nemeklē mīļoto sievieti, bet gan darbinieci, kas strādātu viņu saimniecībā, uzkoptu māju, kamēr paši pa darba dienām dzīvo Rīgā. Pārraides producente gan norāda, ka šova mērķis ir padarīt šos vīriešus laimīgus, atrodot viņiem mīlošu sievieti, nevis grāmatvedi vai kalponi. Viņa piebilst: «Dzīvojot laukos, nav daudz iespēju, kur iepazīties ar sievieti, turklāt saimnieki ļoti daudz strādā un viņiem nav laika staigāt pa ballītēm un meklēt līgavu. Varbūt Latvijas otrā galā dzīvo līdzīgi domājoša sieviete, un šis šovs patiešām ir vienīgā iespēja otro pusīti satikt.» Šova veidotāji cer, ka tas beigsies veiksmīgi – ja ne ar precībām, tad vismaz ar viena pāra saderināšanos.

 

Amerikāņu vecpuiši

Iepazīšanās šovu pirmsākumi meklējami ASV, jo tieši tur bija skatāmi pirmie raidījumi, kas pievērsās sieviešu un vīriešu attiecībām un saderīgu pāru kopā savešanai. Kādu laiku pašmāju televīzijā bija vērojams arī ASV populārais šovs Vecpuisis (The Bachelor), kur par viena turīga, neprecēta vīrieša sirdi cīnās 25 sievietes. Fināla sērijā vecpuisis starp divām sievietēm izvēlas to, ar kuru vēlētos būt kopā un bildina viņu. Interesanti – raidījums ir piedzīvojis 16 sezonas, bet ne reizi nav tāda gadījuma, ka vecpuisis ar savu izvēlēto sievieti ir apprecējies. Gandrīz visas šovu laikā izveidojušās attiecības ir izjukušas. Neskatoties uz to, šovam ir augsti reitingi. To skatās aptuveni 8,25 miljoni ASV iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 49 gadiem. Raidījumi, kur vairāki vīrieši vai sievietes cīnās par viena cilvēka sirdi, ASV ir ļoti populāri. Ir pat tādi, kas veltīti homoseksuāļiem – vīrietis meklē vīrieti, sieviete – sievieti. Telekompānija MTV rādīja realitātes šovu Tila Tequila, kur daiļa meitene meklē puisi, kurš viņu mīlētu ne tikai izskata dēļ, bet šova noslēguma sērijā Tila atzīstas, ka ir transvestīts.

 

Seko krievu televīzijai

Drīz pie mums būs skatāms iepazīšanās raidījums Precamies!, ko LNT sāks rādīt šā gada rudenī. Šovs tiks veidots pēc populārā krievu televīzijas (Pirmais Baltijas kanāls) projekta Davaj požeņimsja formāta – raidījuma galvenais varonis (vīrietis vai sieviete) no trīs pretējā dzimuma pārstāvjiem, prasot padomu arī draugiem, izvēlēsies sev tīkamāko līgavu vai līgavaini. Protams, ne visi pāri apprecas, taču četru gadu laikā, kad šis raidījums tiek rādīts Krievijā, ir bijuši arī veiksmīgi un romantiski mīlas stāsti, un televīzijas kameru priekšā svinētas kāzas. Lai gan – nevar zināt, vai tas, ko rāda televīzijā ir patiesība, jo, kā pastāstīja pasākumu organizatore Sindija Vilde-Spinga, kura ir vadījusi LNT iepazīšanās raidījumu Mīl, nemīl – režisors veido šovu, lai skatītajiem būtu interesanti, tāpēc dalībniekiem bieži vien liek darīt, ko tādu, ko viņi nemaz nav vēlējušies, liek arī izvēlēties to šova dalībnieku, kas viņam nemaz nešķiet simpātisks. «Šajā raidījumā emocijas ne vienmēr bija patiesas,» atceras Sindija Vilde-Spinga.

 

Nepaliek kopā

Tas nemaz neesot tik neiespējami, ka televīzija kļūst par vietu, kur uzzibsnī jūtas, uzskata psihoterapeite Ilze Akmene. Viņa stāsta: «Cilvēki nereti iepazīstas tik īpatnējās situācijās, ka satikšanās raidījumā, ja rodas abpusējas simpātijas, noteikti neizslēdz iespēju, ka attiecības būs ilgas un noturīgas. Tā ir laimes spēle kā jebkurš cits iepazīšanās veids – pāris var palikt kopā un var arī izšķirties.»

Tomēr, atskatoties uz precēšanās šovu vēsturi mūsu pašu televīzijās, neviens TV kameras priekšā sapazinies pāris tā arī nav apprecējies. Pirms sešiem gadiem Valentīndienas noskaņās LNT piedāvāja pārraidi Aklās kāzas, kur satikās trīs puiši un trīs meitenes, un pēc skatītāju balsojuma tika noteikts saskanīgākais pāris. Tam dažu stundu laikā vajadzēja izlemt, vai viņi vēlas apprecēties. Aklās kāzas notika arī 2007. un 2010. gadā, un visos trīs raidījumos skatītāju izvēlētie pāri sacīja viens otram jāvārdu. Ceremonija TV tiešraidē bija tikai šovs, jo laulība juridiski netika apstiprināta, toties pāri smaidīgi devās medusmēneša ceļojumā, bet drīz pēc tam izšķīrās. Galvenokārt tāpēc, ka pieteikties šādam šovam mudinājusi galvenā balva – nevis formālas laulības, bet gan ceļojums. «Tas taču ir tikai šovs – nu nevajag to visu uztvert tik ļoti nopietni, ir vienkārši jāizbauda tas, ko šis šovs sniedz,» 2010. gadā pēc šķiršanās ar televīzijas ēterā iepazīto puisi brīvdienu žurnālam Vakara Ziņas teica Aklās kāzas dalībniece Laura Krūmiņa.


Kāpēc piedalās?

Vēlme atrast sev otru pusīti tiešām var būt galvenā motivācija, kāpēc cilvēks nolemj piedalīties iepazīšanās šovā, jo galu galā tāds ir raidījuma galvenais mērķis. Psihoterapeite Ilze Akmene uzskata: diez vai piedalīšanās šovā varētu būt vientuļa cilvēka izmisuma sauciens, jo tomēr jābūt arī drosmei, lai pieņemtu lēmumu piedalīties un TV ēterā atklāt, ka esi vientuļš. «Tomēr vienmēr labāk ir risināt problēmu kaut vai ar TV palīdzību, nekā nerisināt nemaz,» teic psihoterapeite.

Iemesls var būt arī nelaimīga mīlestība vai šķiršanās, kad cilvēks spītā nolemj otram pierādīt: es atradīšu kādu, kas mani gribēs, un apliecinājumu tam, ka esmu labs un vērtīgs, redzēs visa valsts. Savukārt ļoti jauniem cilvēkiem parādīšanās TV ekrānā var būt vienkārši piedzīvojums, adrenalīna lādiņš, vēl īsti neapjaušot šāda soļa atbildīgumu. Tās var būt pat derības ar draugiem vai vienkārši kā treniņš saskarsmei ar pretējo dzimumu, vai arī tiekšanās pēc publicitātes. Diez vai TV kameru priekšā atklātā motivācija atrast mīļoto cilvēku un apprecēties vienmēr ir īsta, jo cik daudzi gan tic, ka patiesas jūtas var uzplaukt no pāris skatieniem un īsas sarunas, kas ieliktas TV ētera rāmjos?

 

VIEDOKĻI

IR VEIKSMES STĀSTI

Sindija VILDE-SPINGA, pasākuma aģentūras Chocolates Events vadītāja, vadījusi TV iepazīšanās šovu Mīl, nemīl:

– Man likās, ka cilvēki nāca uz šo iepazīšanās šovu Mīl, nemīl, ko vadīju, nevis tāpēc, lai iepazītos ar pretējo dzimumu, bet gan lai pabūtu televīzijā. Protams, bija reti izņēmumi, kas nāca ar visu sirdi un dvēseli un bija gatavi atklāt sevi, lai atrastu sev otru pusīti. Taču vienalga – kameras priekšā neesi tāds, kāds esi īstajā dzīvē. Manuprāt, daudz labāk sevi vari parādīt pirmajā randiņā, kas netiek publiski izrādīts. Raidījums nebija viscaur patiess, jo tajā bija elementi, ko uztaisīja pats režisors, lai būtu interesanti skatītājiem, bet paši dalībnieki tā nemaz negribēja darīt. Es zinu vienu pāri, kas satikās šovā, un ir kopā vēl joprojām, tā ka ir arī daži veiksmes stāsti. Brīnumi notiek, un es esmu no tiem cilvēkiem, kas tic mīlestībai no pirmā acu skatiena, un varbūt, satiekoties aklajā randiņā, ko rīko televīzija, tiešām var atrast mūža mīlestību, taču tas ir vairāk neiespējami nekā iespējami... Tādi precību raidījumi ir šovs, nevis reāla dzīve.

 

SKATĀS, LAI KRITIZĒTU

Ilze AKMENE, psihoterapeite:

– Mūsdienu Rietumu sabiedrība dzīvo tik publisku dzīvi, ka gan sevis izrādīšana, gan citu aplūkošana visdažādākajās situācijās kļuvusi gandrīz vai par ierastu lietu, taču iepazīšanās un kāzas tomēr ir intīma cilvēka dzīves daļa. Ļaudis, kas vēro šādus šovus, nereti atzīst, ka viņu dzīve nav pietiekami aizraujoša vai viņiem pietrūkst mīlestības un piedzīvojumu, tāpēc viņi cer saņemt to no TV. Tomēr šī saņemšana ir mānīga, jo pārdzīvojumi un piedzīvojumi ekrānā nav skatītāja piedzīvojumi, priecīgā sajūta drīz vien izgaist un jāmeklē kārtējā iepriecinājumu porcija. Ne mazums ir arī tādi skatītāji, kas ir neapmierināti un dzīvē vīlušies, un šādus šovus vēro, lai kritizētu to dalībniekus. Sakot, ka es pats tik muļķīgi nedarītu, ja būtu viņa vietā, skatītājs ceļ savu pašvērtību.

 

 

IEPAZĪŠANĀS ŠOVU VĒSTURE LATVIJĀ:

  • Laimes spēle (LTV, 1995-1998)

  • Laimīgais pāris (LTV, 2001-2002)

  • Mīl, nemīl (LNT, 2004-2007)

  • Aklās kāzas (LNT, raidījuma Mīl, nemīl Valentīndienas speciālizlaidums, 2006, 2007, 2010)

  • Maģiskās kāzas Molā (LNT, veltīts maģiskajam datumam 10.10.10.)

  • Trešais lieks (TV3, 2004-2007)

  • Iepazīsties – mani vecāki! (TV3, 2005-2006)

  • Sapņu līgava (LNT, 2009)

  • Saimnieks meklē sievu (TV3, 2012)

 

 

Foto paraksts

VĒLME ATRAST sev otru pusīti tiešām var būt galvenā motivācija, kāpēc cilvēks nolemj piedalīties iepazīšanās šovā. Iemesls var būt arī nelaimīga mīlestība vai šķiršanās, kad cilvēks spītā nolemj otram pierādīt: es atradīšu kādu, kas mani gribēs, un apliecinājumu tam, ka esmu labs un vērtīgs, redzēs visa valsts

 

 

Last Updated ( Tuesday, 26 June 2012 12:53 )